Prima maşină fabricată în România nu a fost Dacia. Puţini ştiu că industria auto românească a luat fiinţă în anul 1908 la Arad.
Atunci s-a inaugurat fabrica de automobile MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag). Până în 1910 fabrica producea diferite motoare pentru tracţiune feroviară.
Ulterior s-a început producţia unor modele cu diverse caroserii: Dublu-Phaeton, Landolet, Limuzina, etc. Motoarele în acele timpuri aveau între 20 şi 40 CP. Autoturismele care beneficiau de motoare de 20 sau 30 CP aveau o transmisie cardanică, în timp ce modelele de 40 CP beneficiau de transmisie prin lanţ. Toate aceste maşini erau fabricate sub licenţa Westinghouse.
Pâna în 1912 cand Westinghouse a dat faliment, la fabrica MARTA s-au construit aproximativ 150 de vehicule. În momentul respectiv viitorul părea destul de întunecat pentru MARTA noastră. Salvarea a venit însă din partea firmei austriece Austro Daimler. Modelul de bază devine un autovehicul uşor, cu motoare de patru cilindri şi 2.5 litri. Acestea erau capabile să producă 18/22 CP. Între 1909 şi 1914 au fost fabricate aproximativ 300 de camioane şi 650 de Autoturisme.
Sursa: Arq